فاکتورهای کلیدی برای انتخاب دستگاه کنترل تردد

بهترین راه انتخاب دستگاه کنترل تردد
زمان:
نویسنده: ایران اکسس
به‌روزرسانی: ۰۸ / ۰۵ / ۱۴۰۱

اگر به دنبال یافتن بهترین راه برای انتخاب دستگاه کنترل تردد برای مجموعه ی خود هستید تا پایان این مقاله با ما همراه باشید تا فاکتور ها و جنبه‌ های مهم و تاثیر گذار در رضایتمندی از خرید این دستگاه را به شما معرفی کنیم.

6 فاکتور حیاتی در انتخاب دستگاه کنترل تردد

در ادامه شش فاکتور مهم را که قبل از صرف هزینه و خرید دستگاه اکسس کنترل باید در نظر داشته باشید، بررسی می نماییم

1 – نوع شناسایی

باید تصمیم بگیرید کدام روش شناسایی مناسب شرایط محیط کار شماست. انواع روش‌های شناسایی شامل موارد زیر است:

  • کارت تردد
  • شناسایی اثر انگشت
  • تشخیص چهره
  • تشخیص عنبیه
  • شناسایی کف دست
  • شناسایی صدا

شما برای انتخاب نحوه شناسایی مناسب، می‌بایست اطلاعات دقیقی از کاربران دستگاه و محیط کار داشته باشید، چرا که به طور مثال در مجموعه‌های با تعداد بالای پرسنل باید از دستگاه های کنترل تردد با سرعت شناسایی بالاتر استفاده شود و یا در محیط های کارگاهی و کارخانه ها به منظور جلوگیری از انتقال آلودگی و بالا رفتن دقت شناسایی در آن محیط ها می بایست از سیستم های تشخیص چهره یا عنبیه استفاده نمود.

لازم به توضیح است که شما در زمان استفاده از دستگاه هایی که چندین المان شناسایی (اثر انگشت، چهره، عنبیه، کارت، رمز) به طور همزمان دارند و به دستگاه های ترکیبی یا چند عاملی معروف هستند، به راحتی می توانید از تمام آن ها در کنار هم استفاده کنید.

به طور مثال : کارت (و-یا) اثر انگشت (و-یا) تشخیص چهره

2 – حافظه دستگاه ها

دومین ویژگی مهم در انتخاب دستگاه کنترل تردد، ظرفیت تعداد کاربران هر دستگاه (هر آیتم شناسایی ظرفیت جداگانه دارد) می باشد. با توجه به تعداد نمونه هایی که از هر کاربر می‌خواهیم اخذ کنیم تعداد مورد نیاز ما مشخص می‌گردد. بطور مثال از هر فرد یک انگشت نمونه ثبت کنیم یا تعداد بیش تر.

حافظه ی دستگاه کنترل تردد از جمله فاکتورهای مهم در انتخاب دستگاه کنترل تردد، میزان ظرفیت یا حافظه دستگاه در ثبت کاربر و نگهداری اطلاعات تردد می باشد.

نکته مهم دیگر در بررسی دستگاه، میزان حافظه دستگاه در نگهداری اطلاعات تردد در خودش می باشد. که بنا بر نوع کاربری دستگاه، محل نصب، نوع نصب (تحت شبکه یا آفلاین)، تعداد کاربران و میزان تردد روزانه و… دستگاه انتخابی متفاوت خواهد بود.

3 – پورت های ارتباطی

یکی از راه‌های ایجاد ارتباط بین دستگاه حضور و غیاب و کامپیوتر، یا اتصال دستگاه کنترل تردد به تجهیزات جانبی (قفل برقی، پوش باتن، درب اتومات، گیت کنترل تردد، سیستم اطفا حریق و…) و کامپیوتر، استفاده از پورت‌های تعبیه شده بر روی دستگاه است. این مورد را در انتخاب خود حتماً در نظر بگیرید.

انواع پورت ارتباطی رایج در یک دستگاه کنترل دسترسی:

  • پورت اتصال آداپتور برق به دستگاه
  • پورت شبکه (LAN)
  • پورت یو اس بی (USB)
  • پورت سریال (RS232 & RS485 & Wiegand)
  • رله خروجی

در ادامه به بررسی فاکتور مهم بعدی یعنی قیمت خرید دستگاه کنترل تردد می پردازیم.

4 – قیمت خرید دستگاه و هزینه خدمات آن

عموماً قیمت خرید دستگاه های کارتی و رمزی پایین تر از سایر دستگاه هاست. هزینه خرید دستگاه های تشخیص چهره و عنبیه به مراتب بالاتر از سایر دستگاه ها می باشد.

در دستگاه های کارتی پس از خرید دستگاه، هزینه تهیه کارت همیشه وجود دارد. در دستگاه های اثر انگشتی، امکان خرابی سنسور شناسایی اثر انگشت و در سیستم تشخیص چهره احتمال خرابی تاچ دستگاه و مادر برد وجود دارد. که هزینه تعمیر یا تعویض قطعه در این دستگاه ها به نسبت مدل های کارتی و رمزی بیشتر است.

5 – سرعت ثبت تردد

در دستگاه کارتی برای ثبت تردد کافیست شخص کارت خود را به دستگاه نشان دهد و این زمان بسیار کم است. اما در دستگاه رمزی شخص باید رمز وارد کند که ممکن است چند ثانیه ای طول بکشد.

در دستگاه اثر انگشتی قدیمی ثبت اثر انگشت حدود یک ثانیه زمان می برد. در دستگاه تشخیص چهره قدیمی نیز عموما بیشتر از چند ثانیه طول می کشید چون شخص باید با زاویه خاصی جلوی دوربین دستگاه قرار بگیرد تا تصویر او شناسایی شود.

اما در نسل جدید دستگاه های تشخیص چهره و تشخیص اثر انگشت، سرعت شناسایی کاربر کمتر از یک ثانیه خواهد بود، بنابراین با توجه به امنیت و سرعت، بهترین روش برای مجموعه های بزرگ و متوسط می باشد.

در تمامی موارد فوق سرعت شناسایی در برند های بهتر و با تکنولوژی بالاتر بالطبع بالاتر است.

6 – امکان تقلب

در دستگاه های کارتی و رمزی امکان تقلب وجود دارد و کارکنان می توانند با در اختیار داشتن کارت و رمز دیگران برای آن ها تردد ثبت کنند. در صورتی که در دستگاه های اثر انگشت و تشخیص چهره و در کل شناسایی های بیومتریک امکان تقلب وجود ندارد.

در پایان

در این مقاله کوتاه از سایت ایران اکسس بدون اشاره به جزئیات غیر ضروری، به بررسی سریع و مفید فاکتورهای حیاتی در انتخاب دستگاه کنترل تردد پرداختیم. تا با بررسی فاکتورهای مورد نظر و اطلاع از قیمت دستگاه کنترل تردد بتوانید خریدی متناسب با نیاز دقیق خود و مجموعه خود داشته باشید. امیدواریم مطالعه این مقاله و آشنایی با موارد ضروری برای شما سودمند باشد.

4.8/5 - (5 امتیاز)

نظرات

  • عکس پرهام
    پرهام تاریخ 15 خرداد 1402

    موارد مهمی رو عنوان کردید اما آیتم هفتم میشه زمان، مقاله بسیار مفید و کاربردی بود و برخلاف سایر مقالات به حاشیه و موارد بی ربط نپرداخته بود! موفق باشید

    پاسخ تایید شده
  • عکس عرفان نصرالهی
    عرفان نصرالهی تاریخ 21 اردیبهشت 1402

    اگه موارد عنوان شده در این مقاله رو رعایت کنید قطعا میتونید بهترین دستگاه کنترل تردد بازار رو متناسب با بودجه و نیازتون تهیه کنید. نکاتی که اعلام شده، در عین سادگی، بسیار مهم هستند. و چه خوب که به ساده ترین حالت ممکن اطلاعات ارائه شده

    پاسخ تایید شده
  • عکس نرگس شیوا
    نرگس شیوا تاریخ 05 اسفند 1400

    سلام آیا انجام عمل جراحی باعث خطا در شناسایی دستگاه تشخیص چهره می شود؟

    پاسخ تایید شده
    • عکس ایران اکسس
      ایران اکسس تاریخ 10 اسفند 1400

      سلام نسل جدید دستگاه های تشخیص چهره دقت بالایی در شناسایی چهره دارند، احتمال بروز خطا به برند دستگاه و مدل آن بستگی دارد، اما با اسکن مجدد چهره بعد از انجام جراحی،میتوان از بروز خطا جلوگیری کرد.

      پاسخ تایید شده
  • عکس 37b.ahmadi
    37b.ahmadi تاریخ 26 بهمن 1400

    تفاوت دستگاه حضور و غیاب biofinger E170 با دستگاه k14 در چه چیزی هست؟

    پاسخ تایید شده
    • عکس ایران اکسس
      ایران اکسس تاریخ 10 اسفند 1400

      در واقع هر دو نام معرف یک دستگاه هستند، اسم اصلی دستگاه k14 هست که یکی از محصولات برند zk چین است.

      پاسخ تایید شده
  • عکس مهران
    مهران تاریخ 12 آبان 1400

    سایتتون خیلی خوبه.حرف ندارید

    پاسخ تایید شده
    • عکس ایران اکسس
      ایران اکسس تاریخ 13 آبان 1400

      شما لطف دارید

      پاسخ تایید شده
  • عکس مینا
    مینا تاریخ 12 آبان 1400

    عالی .ممنون از مطلب خوبتون

    پاسخ تایید شده
    • عکس ایران اکسس
      ایران اکسس تاریخ 13 آبان 1400

      ممنونم خوشحالیم که براتون مفید بوده

      پاسخ تایید شده

کاربر عزیز نظر شما در مورد این مقاله چیست؟